Een lekke band kan een nachtmerrie zijn, maar leren hoe je die zelf kunt verwisselen is een belangrijke vaardigheid die je tijd en geld bespaart als het gebeurt. Hoewel een lekke band niet helemaal te vermijden is, kun je het voorkomen door je banden regelmatig te controleren en kleine problemen tijdig op te lossen.
Stap 1: Pak je gereedschap
Om te beginnen heb je een krik en een moersleutel nodig. De krik wordt gebruikt om je auto omhoog te brengen, terwijl de moersleutel bedoeld is om de wielmoeren, die het wiel aan de rotor bevestigen, te verwijderen en te vervangen. Het is belangrijk dat je een krik gebruikt die op je specifieke voertuig past, en dat je de handleiding raadpleegt voor instructies over de juiste plaatsing van de krik.
Je hebt ook een reservewiel nodig, dat meestal een kleinere diameter heeft dan de lekke band die je moet vervangen. Het reservewiel zit vaak aan de buitenkant van je auto of eronder.
De krik zit meestal bij het reservewiel, en is bedoeld om de hele auto op te tillen zodat je onder de carrosserie kunt reiken en de lekke band eruit kunt halen. Je moet de krik goed kunnen vasthouden, zodat je hem veilig en snel kunt laten zakken als je de lekke band hebt verwijderd.
Stap 2: Draai de wielmoeren los
Voordat je kunt beginnen met het vervangen van de lekke band, moet je alle moeren losdraaien die de band met het wiel verbinden. Gebruik hiervoor de moersleutel om elke moer linksom te draaien tot hij los genoeg is om met de hand te draaien. Herhaal dit proces met elke moer totdat je ze allemaal hebt losgemaakt.
Stap 3: Plaats keggen achter je goede banden
Nadat je je auto op de grond hebt laten zakken, plaats je een wig achter de drie goede banden zodat ze niet gaan rollen terwijl je de lekke band verwisselt. Als je geen wig hebt, werkt een grote steen of een zware stok.
Stap 4: Plaats je krik
Afhankelijk van het frame van je auto, moet je de krik onder het metalen deel van het frame plaatsen en niet waar hij in contact komt met een plastic vorm. Raadpleeg de handleiding van je auto voor het plaatsen van de krik, en volg de instructies nauwkeurig op.
Zodra je de krik hebt geplaatst, laat je hem langzaam en voorzichtig zakken tot de beschadigde band zich enkele centimeters boven de grond bevindt. Pas op dat je het frame van de auto niet beschadigt, en zorg ervoor dat de krik altijd loodrecht op de grond staat.
Stap 5: Band en wiel uitlijnen
Als de wielmoeren zijn verwijderd, moet je de lekke band uitlijnen met de wielnaaf, zodat het wiel gelijk en symmetrisch is. Als je niet zeker weet hoe je dit moet doen, neem dan contact op met je dealer of je plaatselijke Blain’s Farm & Fleet servicecentrum voor hulp.
Stap 6: Schroef de moeren weer vast
Nadat je de wielmoeren hebt vervangen, schroef je ze allemaal weer vast. Dit kun je doen met een moersleutel of momentsleutel, die ontworpen is om de moeren op en af te schroeven. Als je dit gedaan hebt, draai je de wielmoeren vast in een sterpatroon, waarbij je naar de volgende moer aan de overkant gaat en niet naar de moer ernaast.

